Wat beelddenkers onderscheidt van verbaal ingestelde mensen is dat ze door hun visuele instelling vaak veel sneller in ‘real time’ een goed beeld van complexe situaties verkrijgen, ofschoon dit niet altijd blijkt uit hoe ze zich verbaal uiten. Beelddenkers nemen daarnaast taal vaak letterlijker dan verbaal ingestelde mensen en ze zullen bijvoorbeeld bij de omschrijving “aan de voet van de berg” echt een voet voor zich zien…
Grammatica als logisch systeem
Bij het grammatica-onderwijs lijkt echter weinig rekening te worden gehouden met deze specifieke manier van denken bij beelddenkers. Daardoor kunnen ze zinsontleden ervaren als een hoop willekeurige regels, waar ze zich letterlijk geen beeld bij kunnen vormen. Meestal probeert een beelddenker dan toch zich de aangeboden regels aan te leren. Helaas wordt het dan vaak een soort ‘kunstjes leren’ om een goed antwoord te produceren! Inhoudelijk steekt men er echter weinig van op…
Hoe kun je zinsontleding dan wel aanbieden op een manier die aansluit bij een beelddenker? Door met verschillende stappen te werken:
- de logica achter de zin visualiseren zodat deze aansluit bij de manier van denken van een beelddenker.
- Deze logica ‘vertalen’ naar de op school gewenste traditionele termen bij zinsontleding, zoals onderwerp, werkwoordelijk gezegde, lijdend voorwerp, meewerkend voorwerp, voorzetselvoorwerp, enzovoort.
Wat bied ik aan:
- Bijlessen bij de leerling thuis: voor beelddenkers die moeite hebben met het grammatica-onderwijs op school en daarom graag op een logische, visuele manier met zinsontleding aan de slag willen.
-
Workshops voor docenten, remedial teachers, studiebegeleiders en bijlesdocenten. Tijdens een workshop bespreken we de manier van denken die beelddenkers hanteren, waardoor ze met traditionele zinsontleding vaak slecht uit de voeten kunnen. Uiteraard komt uitgebreid aan bod hoe je wel aansluiting vindt bij hun visuele aanleg en manier van informatie verwerken, zodat ze beter met zinsontleding uit de voeten kunnen.
Mijn ervaring: Als studiebegeleider heb ik veel gewerkt met beelddenkers en daarnaast met leerlingen met een specifieke leerproblematiek vanwege ASS (autisme), ADHD/ADD, dyslexie, faalangst of perfectionisme. Met name bij leerlingen met dyslexie, faalangst en AD(H)D werkt een visueel gerichte aanpak verrassend goed.
Contactgegevens: Rob Barnhoorn, e-mail: info@taalmuziek.nl , tel.: 06-23550113
Feedback/Evaluatie:
“We hebben meerdere beelddenkers in ons gezin en we hebben heel goede ervaring met Robs methode om grammatica op een visuele manier inzichtelijk te maken. Iets wat voor veel kinderen (en volwassenen) vaak heel abstract blijft, wordt door Rob bijzonder concreet gemaakt. Overigens is ons oudste kind dat iets minder beelddenker is, zeker ook bij Robs methode gebaat. Ik zou me kunnen voorstellen dat deze methode werkt voor alle kinderen en in het bijzonder voor beelddenkers, kinderen met dyslexie, etc. Daarbij komt dat Rob alles heel duidelijk en met humor uitlegt. Ik denk dat eigenlijk elk lesprogramma op zijn minst een les zou moeten hebben, waarin de zinsontleding zo wordt uitgelegd.” – Odette de Jager